zaterdag 21 september 2013

Boven water versus onder water.

In mei had ik een discussie met Willem Buiter over het Europese banken systeem. Een bekende uitspraak van hem is "het bankensysteem is rotten to the core". Multi interpretable met betrekking tot geografie en de kwaliteit van de bezittingen van banken. 
 
Ik moest terug denken aan dit gesprek toen ik vanmorgen het FD open sloeg en een overzichtje aantrof van de kwaliteit van hypotheken van onze boerenleenbank. Volgens het plaatje (op pag 3 van de bijlage personal finance) staat een kleine 35% van hypotheken inmiddels onderwater. Voor 7,5% van de hypotheken is de schuld zelfs meer dan 125% van de woningwaarde. Iets wat we vroeger een DSBtje noemde maar nu door de prijsontwikkeling van het gemiddelde Nederlandse huis dus veel vaker voorkomt.
  
Ik ga 1) met veel spanning kijken naar de asset quality review/ balance quality review die het komend jaar moet worden uitgevoerd op weg naar de Europese bankenunie 2) duimen dat de huizenmarkt een beetje herstelt (ook met het oog op mijn persoonlijke financiĆ«n) 3) duimen dat er een goed mechanism komt om probleembanken op te vangen voordat de doorlichting van bankbalansen door heel Europa plaats gaat vinden 4) een kaarje branden voor central bankiers en ministers van financiĆ«n die al deze problemen op hun bord krijgen.
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten