zondag 30 augustus 2009

Verkiezingen in het land van de "lost decade"

Vandaag zijn de verkiezingen voor het invloedrijke Lagerhuis in Japan. De verwachting is dat de partij van Premier Aso een geweldige klap om de oren gaat krijgen. De partij van Aso, de liberaal democratische partij (LDP), is al sinds mensen heugenis aan de macht in Japan. Als de voorspellingen uitkomen zou het voor de tweede keer sinds 1955 zijn dat de LDP niet de grootste partij van Japan is. Sinds de oprichting van de partij is het slecht 10 maanden NIET aan de macht geweest.

Nu kan je je afvragen of het heel relevant is dat er in Japan een machtwissel plaatsvindt. De oppositie in Japan heeft nauwelijks andere ideeën dan de LDP. De economische koers zal dus waarschijnlijk weinig veranderen. Er is denk ik echter een maar. Alle Japanologen die ik in mijn leven gesproken heb, hebben mij verteld dat Japan niet een democratie is zoals wij die kennen. Verschillende hebben mij ook gezegd dat de Chinese Volkpartij het "Japanse model"met een machtige LDP als de mogelijk Chinese weg naar democratie zien. Zo bekenen kan de historische nederlaag van de LDP wellicht invloedrijker blijken dan nu gedacht. En op een andere plaats dan Japan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten