zondag 3 mei 2009

Ook dat is economie: Ode aan de Trabant


In de kunsthal (http://www.kunsthal.nl/) bekeek ik een fotocollectie van Martin Roemers over de laatste productielijn van de Trabant. Het bleek vol bedrijfseconomie en handelspolitiek te zitten.
Bedrijfseconomie
De Trabant werd tot 1991 gemaakt door Sachsen Ring Automobilwerke in Zwidau. Het autootje 34 jaar werd geproduceerd van 1957 tot 1991. Op 30 april 1991 om 14,51 uur liep de laatste Trabant van de productielijn. In totaal werden er ruim 3 mln. Trabantjes opgeleverd. De piek van de vraag naar de Trabant lag in 1985. Toen had de auto een levertijd van 12 tot 14 jaar! De 11300 werknemers van de Trabantfabriek produceerde per dag 576 auto's, de helft van de vraag. De gemiddelde Trabant kende een levensduur van 28 jaar. Waar zie je dat tegenwoordig nog? De vraag naar de Trabant stortte in na de val van de muur, het ideaal beeld van de Oost Europese consument verschoof toen van de Trabant naar de (andere) Duitse merken Volkswagen, Mercedes en BMW.
Handelspolitiek
Handelspolitiek blijkt een grote rol te hebben gespeeld in de ontwikkeling van de Trabant. Door een boycot van het Westen had de Sachsen Ring Automobilwerke een tekort aan staal voor de productie van de (populaire) Trabant. Daarom besloot men de panelen van de auto van kunststof te maken. Deze kunststof werd gefabriceerd uit Russische katoen in een mengsel met hars. Dit goedje dat bekend staat als duroplast maakte van de Trabant een van de eerste "plastic" autootjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten